رتبه بالای وبسایت یک کسب و کار در نتایج جستجوی گوگل منجر به افزایش بازدید و افزایش آگاهی از برند خواهد شد که جلب توجه بیشتر مشتریان بالقوه و افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت. سئو یکی از مهمترین شاخههای دیجیتال مارکتینگ است. انجام سئو بصورت اصولی به کسب و کارها کمک میکند میزان بازدید و اعتبار خود را افزایش دهند. اگر سایت شما برای جستجوی کلمات کلیدی مرتبط با کسب وکارتان در صفحه یک نتایج جستجوی گوگل نشان داده نشود، تعداد زیادی از مشتریانتان را از دست خواهید داد. سئو یا بهینه سازی موتور جستجو به مجموعه اقداماتی که برای بهبود رتبه سایت در موتورهای جستجو نظیر گوگل انجام میشود، گفته میشود. سئو عبارتست از مجموعه اقدامات و فرایندهایی که در آن رتبه کل سایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه در موتورهای جستجو نظیر گوگل بهبود پیدا میکند و این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی و میزان بازدید سایت میشود.
اصطلاحاتی مثل سئو کردن سایت، بهبود سئو، افزایش و بالابردن سئو سایت و سئوسازی عباراتی هستند که کاربران فارسی زبان برای جستجو و کسب اطلاعات بیشتر درباره سئو استفاده میکنند. اگر به تازگی با کلمه سئو آشنا شدهاید و بدنبال درک کاملی از مفهوم سئوی سایت، اهمیت سئو و دریافت اطلاعات تکمیلی از جنبههای مختلف سئو یا بهینه سازی موتور جستجو هستید، مطالعه این راهنما برای شما مفید خواهد بود. این مقاله یک راهنمای بسیار جامع درباره سئوی سایت است. با مطالعه کامل این راهنما بیش از ۹۰ درصد از مهمترین نکات برای بهینه سازی سایت و افزایش رتبه در گوگل را فراخواهید گرفت. پس بیاید با هم شروع کنیم.
سایتت به سئو نیاز داره؟
هر سایتی برای رتبه گرفتن، به سئو نیاز داره. اگر تا الان روی سئوی سایتت کاری نکردی، بهتره که از همین امروز شروع کنی.
موتور جستجو چیست؟
موتور جستجو یک ابزار آنلاین است که به افراد برای پیدا کردن اطلاعات مورد نظرشان در اینترنت کمک میکند. موتور جستجوی گوگل و موتور جستجوی بینگ مایکروسافت از معروفترین موتورهای جستجو هستند. موتورهای جستجوی در نحوه رتبه بندی وبسایتها در هنگام جستجوی کلیدواژههای مختلف توسط کاربران، عملکرد متفاوتی دارند. این تفاوت رتبه دهی ناشی از هوش مصنوعی مورد استفاده در موتورهای جستجو است. گوگل نتایج بهتری در هنگام جستجو به کاربران نشان میدهد و فرایند جستجو در اینترنت را برای کاربران در مقایسه با سایر موتورهای جستجو در گوگل دلپذیرتر است. به همین دلیل گوگل تبدیل به پرطرفدارترین موتور جستجو در اینترنت شدهاست.
از آنجا که هر موتور جستجو الگوریتم رتبهدهی متفاوتی دارد، پوشش دادن همه آنها در این مقاله غیرممکن است. بدلیل سهم بازار بیشتر گوگل، در این راهنما منظور ما از موتور جستجوگر، گوگل خواهد بود و در اینجا در مورد نحوه بهینه سازی برای گوگل و فاکتورهای مهم در رتبه دهی سایت در گوگل صحبت خواهیم کرد. البته بد نیست بدانید که بسیاری از نکات ارائه شده در این راهنمای جامع سئو برای تمامی موتورهای جستجوگر یکسان است.
موتورهای جستجو چگونه کار میکنند؟
موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ برای بررسی صفحات مختلف در وبسایتها از رباتها استفاده میکنند. این رباتها در واقع برنامههای کامپیوتری هستند که از سایتی به سایت دیگر میروند و اطلاعات مربوط به صفحات موجود در سایتهای مختلف را جمعآوری میکنند. در نهایت این اطلاعات را در یک پایگاه داده عظیم ذخیره یا اصطلاحا ایندِکس (Index) میکنند.
در مرحله بعدی، صفحات موجود در فهرست گردآوری شده را با در نظر گرفتن صدها فاکتور رتبه دهی (Ranking Factor)، رتبهبندی و تجزیه و تحلیل میکنند. حاصل این فرایند مشخص شدن رتبه صفحات مختلف از سایتهای متفاوت برای یک کلیدواژه خواهد بود.
بطور کلی عملکرد موتورهای جستجو شامل چهار مرحله است:
- خزش (Crawling): مشاهده و بررسی صفحات وبسایتها که اصطلاحا به آن کراولینگ یا خزیدن میگویند.
- فهرست کردن (Indexing): فهرست کردن صفحات مشاهده شده در پایگاه داده یا همان ایندکس شدن صفحات
- رتبه بندی صفحات (Ranking): رتبهبندی (رنکینگ) نتایج بر اساس کلمه کلیدی وارد شده توسط کاربر و فاکتورهای رتبهدهی
- نمایش نتایج به کاربر در صفحه نتایج جستجو: با وارد شدن کلمه کلیدی در موتور جستجو، صفحه نتایج جستجو لینکهای سایتهای مختلف را به ترتیب به کاربر نمایش میدهد. به صفحه نتایج جستجو اصطلاح SERP میگویند که مخفف (Search engine result page) است.
الگوریتمهای موتورهای جستجو برای نمایش صفحات معتبر و مرتبط در هنگام جستجوی یک کلیدواژه طراحی شدهاند تا تجربهی گشت و گذاری کارآمد و دلچسب در فضای وب را در اختیار کاربرانشان قرار دهند. سئو و بهینه سازی محتوای صفحات، میتواند به شما در کسب رتبه بالاتر در نتایج جستجو کمک کند.
به عنوان مثال، کیفیت محتوا و تحقیق در مورد کلمات کلیدی از عوامل اصلی بهینهسازی محتوا هستند و سرعت بارگذاری سایت و سازگاری با موبایل از دیگر فاکتورهای مهم سئوی سایت هستند. در ادامه این راهنما مهمترین فاکتورهای افزایش رتبه سایت در موتورهای جستجو و مخصوصا گوگل را مرور خواهیم کرد.
سئو چیست؟
سئو (SEO) مخفف (Search Engine Optimization) است و عبارتست از مجموعه اقدامات و فرایندهایی که در آن رتبه کل سایت یا یک صفحه از وبسایت برای یک یا چند کلیدواژه در موتورهای جستجو نظیر گوگل بهبود پیدا میکند و این افزایش رتبه منجر به افزایش ترافیک ورودی و میزان بازدید سایت میشود.
سئو چگونه کار میکند؟ مفهوم بهینه سازی موتورهای جستجو
با رعایت اصول سئو و سرمایهگذاری روی سئوی وبسایت، شما تلاش میکنید تا به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای شما بهترین نتیجه برای موضوع مورد نظر کاربر است. چون نمایش بهترین و مرتبطترین نتایج به کاربران هدف اصلی تمام موتورهای جستجو است.
اگر میخواهید ترافیک ارگانیک بیشتری روی صفحات وبسایت خود ایجاد کنید، باید از الگوریتمهای رتبهبندی در موتور جستجوی گوگل آگاه باشید. اگر بازدیدهای ویدیویی بیشتری برای کانال ویدیویی خود در یوتیوب می خواهید، باید تمرکز خود را روی سئو ویدیو در یوتیوب و درک الگوریتمهای رتبهبندی در یوتیوب بگذارید. در اینجا ما در مورد سئوی یوتیوب صحبت نخواهیم کرد.
اهمیت سئوی سایت
سئو یکی از بخشهای مهم در دنیای دیجیتال مارکتینگ است. همه روزه مردم برای یافتن پاسخ سوالات، اطلاعات محصولات، خدمات و موارد دیگر، بیش از میلیاردها کلیدواژه را در موتورهای جستجوگر وارد میکنند. امروزه بهتر دیدهشدن در فضای دیجیتال و افزایش رتبه در گوگل، تاثیر بسزایی در جذب مشتریان بالقوه و افزایش گردش مالی کسبوکارها دارد زیرا اکثر مردم تنها تمایل به کلیک روی چند نتیجه اول در صفحه نتایج جستجوی گوگل دارند. با همه گیری ویروس کرونا و افزایش تمایل مردم به انجام خرید اینترنتی اهمیت سرمایه گذاری روی سئو سایت بیشتر شد.
رسیدن به سه رتبه برتر برای کلمات کلیدی مهم برای کسب و کار شما، تاثیر بسزایی در افزایش سرنخهای فروش سایت خواهد داشت. سه نتیجه برتر بیش از ۶۰ درصد از بازدیدکنندگان را به خود جذب میکنند. آمارهای مختلف بیانگر تاثیر بسزای رتبه گوگل سایت در میزان بازدید دریافتی از گوگل دارد. تصویر زیر بیانگر نرخ کلیک بر اساس رتبه در صفحه نتایج جستجوی گوگل است. تصویر زیر نشان میدهد که اگر ۱۰۰ نفر برای یک کلمه کلیدی مشابه سرچ کنند، ۳۱ نفر روی لینک اول کلیک میکنند و تنها ۳ نفر روی لینک انتهای صفحه کلیک میکنند.
کسب رتبه بهتر در گوگل از مهمترین اهداف سئو است. تحقیقات مختلف نشان داده کسب رتبه بهتر در گوگل بیانگر اعتبار بیشتر آن کسب و کار نزد کاربران است. جستجو کردن در موتورهای جستجو برای بسیاری از برندها و کسبوکارها منبع اصلی جذب ترافیک و تکمیلکننده سایر کانالهای بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) است.
تفاوت سئو و گوگل ادز در چیست؟
شما میتوانید با پرداخت هزینه به گوگل لینک سایت خود را در صفحات جستجوی گوگل نمایش دهید و به ازای هر بار کلیک مبلغ مشخصی به گوگل پرداخت کنید که به این روش تبلیغاتی گوگل ادز (Google Ads) میگویند. در این روش لینک سایت شما در بالا یا پایین صفحه نتایج جستجوی گوگل نمایش داده خواهد شد. همانگونه که در تصویر زیر مشخص است لینکهای گوگل ادز با کلمه (Ad) در صفحات نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوند. نمایش لینکهای تبلیغاتی در گوگل ادز با بالا رفتن تعداد کلیکها و اتمام اعتبار حساب گوگل ادز متوقف خواهد شد. با افزایش تعداد افرادی که قصد نمایش لینک سایتشان برای یک کلمه یکسان را دارند قیمت هر کلیک افزایش (PPC) خواهد یافت که نتیجه آن افزایش قیمت مبلغ پرداختی شما به گوگل خواهد بود. در واقع هزینه به ازای هر کلیک در گوگل ادز، بصورت مزایدهای مشخص میشود.
بطور کلی با مقایسه سئو و گوگل ادز میتوان مزایای زیر را برای سئو نام برد:
- ترافیک در سئو رایگان است: با سرمایه گذاری روی سئو و کسب رتبه، شما بابت هر کلیک نیازمند پرداخت هزینه به گوگل نیستید. در واقع جایگاه شما وابسته به تعداد کلیک و تعداد افرادی که روی لینک شما کلیک میکنند نیست.
- بسیاری از کاربران تمایلی به کلیک روی لینکهای تبلیغاتی در گوگل ندارند: لینکهای تبلیغاتی در صفحه نتایج جستجوی گوگل، با علامت (Ad) به معنی تبلیغات مشخص شدهاند. تحقیقات نشان داده بسیاری از کاربران تمایلی به کلیک روی لینکهای تبلیغاتی ندارند و با نادیده گرفتن لینکهای تبلیغاتی به سراغ نتایج بعدی میروند.
- ترافیک ناشی از سئو مستمر است: برخلاف گوگل ادز، ترافیک ناشی از سئو مستمر و یکنواخت است. در تبلیغات کلیکی با اتمام شارژ حساب گوگل ادز، نمایش سایت در صفحه نتایج جستجو متوقف میشود. با سرمایه گذاری در سئو و کسب رتبه بالا در گوگل، ترافیک سایت مستمر و پایدار خواهد شد و در صورت اتمام بودجه سئو رتبه سایت تغییر ناگهانی نخواهد داشت.از دیگر مزایای سئو در مقایسه با ایمیل مارکتینگ و شبکههای اجتماعی این است که امکان ایجاد ترافیک مستمر در سایر روشهای دیجیتال مارکتینگ نظیر ایمیل مارکتینگ و بازاریابی شبکههای اجتماعی وجود ندارد. بعنوان مثال در یک کمپین تبلیغاتی ایمیل مارکتینگ، پس از ارسال ایمیلهای تبلیغاتی، افزایش در ترافیک وبسایت ایجاد میشود که در نهایت و پس از پایان کمپین تبلیغاتی مربوطه این ورودیها از بین میرود.
معایب سئو
۱- رسیدن به نتیجه در سئو زمانبر است
کسب رتبه بالا در گوگل یک شبه اتفاق نمیافتد. ایندکس کردن صفحات توسط گوگل زمانبر است و رسیدن به رتبه بالا ممکن است هفتهها یا ماهها طول بکشد. اگرچه سرمایهگذاری در سئو ارزشش را دارد اما اگر نیاز به افزایش سریع میزان بازدید سایت و مشتریانتان را دارید شاید بهتر است از سایر روشهای بازاریابی دیجیتال نظیر گوگل ادز و شبکههای اجتماعی نظیر اینستاگرام، توییتر و … استفاده کنید.
۲- تغییرات الگوریتمهای گوگل
گوگل به منظور نمایش بهتر نتایج به کاربران دائما در حال تغییر روش رتبه بندی سایتها در صفحه نتایج جستجو یا همان الگوریتمهای گوگل است. مطالعه دائم درباره آخرین تغییرات الگوریتمهای گوگل و بروز بودن دانش سئو امری ضروری در حفظ رتبههای برتر برای سایتهاست. مطالعه مستمر درباره سئو و آپدیتهای الگوریتم گوگل ممکن است برای بسیاری از صاحبان کسب و کار میسر نباشد.
۳- رسیدن به رتبههای برتر در سئو قطعی نیست
گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای رتبه بندی سایتها استفاده میکند و الگوریتمهای گوگل دائما در حال تغییر هستند. از طرفی شما نسبت به وضعیت رقبا و میزان تلاشهای آنها آگاهی ندارید. به نتیجه رسیدن سئو شبیه موفقیت در یک ماراتن طولانی که نیاز به برنامه ریزی و تنظیم یک استراتژی سئوی برنده و صبر کافی دارد.
مربی بدنسازی را تصور کنید که به شما تضمین رسیدن به وزن مشخصی را میدهد. دونده دو و میدانی را در نظر بگیرید که مربیش به او تضمین قهرمانی در المپیک بدهد. آیا تضمین دادن در شرایطی که نسبت به میزان تلاش و بودجه رقبا آگاهی ندارید منطقی و عقلانیست؟ آیا این مربی از شرایط رقبا و تمرینات آنها آگاهی دارد؟ آیا کسب رتبه به تلاش خود ورزشکار ارتباطی ندارد؟ این دو مثال به خوبی بیانگر غیرمنطقی بودن ضمانتهای ارائه شده توسط برخی از شرکتهای سئو و خدمات سئوی تضمینی است.
در خدمات سئوی تضمینی به مجری پروژه سئو به شما تضمین میدهد که در تعدادی از کلمات کلیدی به صفحه اول گوگل یا حتی رتبه اول گوگل خواهید رسید و در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، هزینه دریافتی را پس خواهند داد. گوگل رسما در مورد شرکتهایی که خدمات سئو تضمینی ارائه میدهند هشدار داده است.
انواع سئو
متخصصین سئو از اصطلاحات مختلفی برای انواع سئو استفاده میکنند. برای درک بهتر مفهو بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو بهتر است با چند اصطلاح پرکاربرد آشنا شوید:
- سئو آن پیج (On-page SEO) یا سئوی داخلی: سئو آن پیج یا سئوی داخلی که گاها سئوی درون صفحهای هم گفته میشود عبارتست از همه مواردی که شما روی خود سایت انجام میدهید، مثل: تولید محتوای مفید، افزایش سرعت سایت، طراحی ساختار اطلاعاتی مناسب، ایجاد لینکهای داخلی و بهبود تجربه کاربری سایت.
- سئو آف پیج (Off-page SEO) یا سئوی خارجی: سئو خارجی یا سئو آف پیج عبارتست از: دریافت لینک از سایر وبسایتها به منظور نمایش اعتبار و ارزش وبسایت به موتورهای جستجو. اگر لینک سایت شما در سایتهای دیگر قرار گیرد این به معنای اعتبار بیشتر سایت نزد گوگل است.
تفاوت سئوی داخلی و سئوی خارجی در این است که در سئوی داخلی شما روی سایت خودتان کار میکنید، اما در سئو خارجی شما تنها یک هدف دارید و آن افزایش تعداد و کیفیت لینکهای ارجاعی به سایت شما در سایر سایتها است. - سئو تکنیکال (Technical SEO): سئو تکنیکال یا سئو فنی خود زیر شاخهای از سئو آن پیج است. سئو تکنیکال به مجموع اقداماتی گفته میشود که فرایند خزش و ایندکس شدن صفحات سایت توسط گوگل را ساده میکنند. ساخت نقشه سایت، افزایش سرعت سایت، ایجاد و بهینه سازی فایل ربات و سازگاری با موبایل… برخی از الزامات اولیه در سئو تکنیکال هستند. این بخش از سئو به محتوا ارتباطی ندارد و به بهینه سازی و بهبود زیر ساخت وبسایت میپردازد.
- سئوی کلاه سفید و سئوی کلاه سیاه: ریشه عبارت سئو کلاه سفید (White Hat SEO) و سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) از آدمهای خوب و آدمهای بد در فیلمهای وسترن گرفته شدهاست. سئو کلاه سفید اشاره به تکنیکهای قانونی سئو و سازگار با خطوط راهنمای گوگل برای وبسمتران دارد. از طرفی سئو کلاه سیاه اشاره به روشهای غیر قانونی سئو دارد. ترفندهای سئو کلاه سیاه در کوتاه مدت ممکن است باعث افزایش رتبه سایت در گوگل شود اما در بلند مدت منجر به جریمه سایت، کاهش رتبه ناگهانی و یا حتی حذف تمام صفحات سایت شما از نتایج گوگل خواهد شد. مثلا خرید لینک بصورت انبوه از سایتهای دیگر به منظور بهبود سئوی خارجی و دستکاری رتبه در گوگل خلاف خطوط مشی گوگل است و ممکن است منجر به جریمه شدن (Penalty) سایت شود.
چک لیست سئو: مهمترین گامهای لازم برای ارتقا رتبه سایت در گوگل
گوگل از بیش از ۲۰۰ فاکتور برای تعیین رتبه سایت استفاده میکند. بسیاری از این رنکینگ فاکتورها مشخص نیستند. بهبود سئوی سایت جنبههای مختلفی دارد و هریک از این جنبهها دارای درجه اهمیت متفاوتی هستند. در ادامه به بررسی موردی اساسیترین نیازمندیهای سئو خواهیم پرداخت و به تفصیل در مورد هریک از آنها توضیح خواهیم داد. با ما همراه باشید.
۱- قابلیت خزیدن (Crawlability): امکان دیده شدن صفحات توسط گوگل
همانگونه که در ابتدای مقاله اشاره شد ربات گوگل دائماً در فضای وب جستجو میکند، در صفحات جدید و بروز شده میچرخد و رفتار کاربران را شبیهسازی میکند. این ربات در واقع یک برنامه به نام خزنده وب (Web Crawler) است. خزنده وب، لینکهای موجود در صفحات مختلف در اینترنت را دنبال میکند، روشی که به عنوان خزیدن یا Crawling شناخته میشود.در نهایت ربات خزنده هر آنچه را پیدا میکند به سرورهای گوگل گزارش میدهد.
به همین دلیل، اطمینان حاصل کردن از اینکه صفحات شما قابل خزیدن و دیده شدن توسط ربات گوگل هستند مهم است. همچنین معماری سایت باید با استفاده موثر از لینکهای داخلی، پیمایش در همه صفحات سایت را برای ربات خزنده تسهیل کند. منظور از لینک داخلی، لینکی است که شما در یک صفحه از سایت قرار میدهید و از آن به یک صفحه دیگر در وبسایت ارجاع میدهید. در مورد لینکهای داخلی در ادامه مفصل صحبت خواهیم کرد.
ابزارهای مختلفی وجود دارد که میتوانند در بررسی قابلیت خزش وبسایت به شما کمک کنند نظیر ابزار ScreamingFrog. یک راه ساده دیگر برای اینکه متوجه شوید سایت شما توسط گوگل دیده شده است یا خیر و کدام صفحات در فهرست گوگل وجود دارند وارد کردن عبارت “site:yourdomain.com” در جستجوی گوگل است.
لازم به ذکر است استفاده از دستور (:site) روش دقیقی نیست و برای بررسی دقیقتر صفحات ایندکس شده توسط گوگل میتوانید به قسمت Index Coverage در گوگل سرچ کنسول مراجعه فرمایید. در صورتی که هنوز برای گوگل سرچ کنسول ثبت نام نکرده اید اینکار را زودتر انجام دهید. به کمک این ابزار شما میتوانید تعداد صفحات ایندکس شده، لینکهای ورودی به سایت و عملکرد سایت برای کلیدواژههای مختلف را بررسی بفرمایید.
اگر کل سایت شما یا برخی از صفحات توسط گوگل هنوز ایندکس نشده است احتمالا دلایل زیر وجود دارد:
- سایت شما یک سایت جدید است و هنوز توسط ربات گوگل دیده نشده است.
- تعداد لینکهای ورودی به سایت شما اندک است.
- ساختار لینکهای داخلی در سایت شما نامناسب است. گوگل برای پیدا کردن صفحات شما نیاز به لینکهای داخلی دارد و صفحات بدون لینک داخلی عموما فهرست نمیشوند.
- با استفاده از تگ No-index در تنظیمات فنی سایت، شما سایت یا صفحه مورد نظر را از فهرست شدن توسط رباتهای موتورهای جستجو منع کردهاید.
- تنظیمات فایل robots.txt: این فایل یک فایل متنی است که برای گوگل مشخص میکند کدام بخشهای سایت را میتواند بررسی کند و از بررسی کدام قسمتها منع شده است.
۲- سازگاری با موبایل
منظور از سازگاری با موبایل یا ریسپانسیو بودن این است که سایت به خوبی در تلفنهای همراه نمایش داده شود و چیدمان و اندازه المانها برای نمایش در موبایل بهینه سازی شده باشند. با گسترش استفاده از گوشیهای هوشمند برای انجام امور روزمره، تعداد افراد بیشتری توسط تلفنهمراهشان به جستجو در گوگل میپردازند. طبق آمار ۶۳ درصد از جستجوهای گوگل در تلفنهای همراه صورت میگیرد. در سال ۲۰۱۹ گوگل اعلام کرد که برای ایندکس کردن وبسایتها، ربات گوگل نسخه موبایل سایت را مورد بررسی قرار میدهد. این تغییر اهمیت داشتن نسخه سازگار با موبایل را بیشتر کرده است. برای بررسی سازگاری وبسایت خود با موبایل میتوانید از ابزار «تست سازگاری با موبایل سایت» با عنوان Mobile Friendly Testing Tool ارائه شده توسط گوگل استفاده کنید.
سازگاری وبسایت با موبایل یکی از مهمترین نکات سئو سایت است و شامل موارد زیر میشود:
- واکنشگرا بودن یا نمایش صحیح سایت در دستگاههای مختلف
- دسترسی آسان به منو در موبایل
- استفاده از تصاویر با کم حجم
- خوانا بودن متون و انتخاب فونت با سایز مناسب
خوب است بدانید:
طبق گزارش شرکت ادوبی اگر سایت شما به خوبی روی تلفنهای همراه نمایش داده نشود از هر ده نفر بازدیدکننده، هشت نفر وبسایت شما را ترک خواهند کرد،
امروزه اکثر برنامه نویسان وب و طراحان سایت متوجه اهمیت سازگاری با موبایل هستند، و اگر قصد طراحی سایت با وردپرس دارید اکثر موارد ضروری برای سازگاری با موبایل با انتخاب یک قالب وردپرس معتبر و مناسب برطرف خواهد شد. اما همچنان یک نکته مهم برای سئو موبایل وجود دارد که نیازمند توجه بیشتری است: سرعت بارگذاری سایت! با توجه به محدودیتهای دستگاههای تلفن همراه از نظر منابع پردازشی و سرعت اینترنت، سایتهای با سرعت بارگذاری بیشتر، رتبه بهتری در تلفنهای همراه کسب میکنند. در ادامه درباره اهمیت سرعت سایت در سئو توضیح میدهیم.
۳- سرعت سایت
سرعت بارگذاری سایت (Page Speed) یک فاکتور مهم در رنکینگ سایت در گوگل است. همه ما تجربه کسلکننده کار با وبسایتهای کند را داریم. هدف گوگل نیز کسب رضایت کاربران است و به همین دلیل، به سایتهایی که نسبت به درخواستهای کاربر واکنش سریعتری نشان بدهند، رتبه بهتری میدهد. از سال ۲۰۰۹ سرعت سایت رسما به عنوان یکی از فاکتورهای رتبهبندی وبسایتها در گوگل اعلام شد.
خوب است بدانید:
وبسایتهایی که بیش از ۳ ثانیه زمان بارگذاری آنها طول میکشد، ۴۰ درصد از بازدیدکنندگانشان، پیش از بارگذاری کامل، سایت را ترک خواهند کرد. آمار ارائه شده توسط گوگل
ابزارهای تست سرعت سایت
برای بررسی سرعت وبسایت ابزارهای مختلفی وجود دارد. برای بررسی وضعیت سرعت سایت خود میتوانید به این سایتها مراجعه کنید و با وارد کردن آدرس سایت، سرعت سایت خود را بسنجید. جی تی متریکس – پیج اسپید گوگل
روشهای افزایش سرعت سایت
بهبود سرعت وبسایت یک امر شدیدا تکنیکال و فنی است و برای کاربران با دانش فنی اندک، کسب نمره بالا در ابزارهای تست سرعت، سخت و دشوار است. اگر سایت شما یک سایت وردپرسی است به سادگی و با استفاده از افزونههای افزایش سرعت سایت در وردپرس نظیر Wp-Rocket و Asset Clean Up میتوانید سرعت سایت خود را تا حد قابل قبولی افزایش دهید. در صورت نیاز به مشاوره و دریافت خدمات تخصصی افزایش سرعت بارگذاری سایت میتوانید با ما تماس بگیرید. سایر نکات مهم در بالا بردن سرعت سایت به شرح زیر است:
۱- انتخاب هاست مناسب: استفاده از یک هاست سریع، مساله مهمی است که باید برای آن هزینه کنید. میزبانی سایت در یک هاست ارزان میتواند به قیمت هدر رفتن تمام تلاشهای شما برای بهبود سئوی سایت تمام شود. در هنگام خرید هاست از خرید هاستهای اشتراکی ارزان قیمت بپرهیزید و موقعیت مکانی سرور هاست را نزدیک به کاربرانتان انتخاب کنید.
قبل از اقدام به خرید حتما از اینکه هاست شما پروتکل HTTP/2 را پشتیبانی میکند اطمینان حاصل کنید. پشتیبانی از HTTP/2 تاثیر بسزایی در بارگذاری سریعتر سایت شما خواهد داشت. برای بررسی اینکه آیا هاست کنونی سایت شما از این پروتکل پشتیبانی میکند یا خیر به این لینک رفته و آدرس سایت خود را وارد کنید.
۲- استفاده از شبکه توزیع محتوا: یکی دیگر از روشهای افزایش سرعت بارگذاری سایت استفاده از CDN یا شبکه توزیع محتوا است. CDN مخفف عبارت Content Delivery Network به معنای شبکه توزیع محتوا میباشد و عبارتست از شبکهای از سرورها در نقاط مختلف جغرافیایی که در کنار هم کار میکنند و هدف آنها ارسال محتوای سایت از سرور نزدیکتر به سمت کاربر به منظور افزایش سرعت لود سایت است.
۳- کاهش حجم تصاویر: یکی از روشهای ساده برای افزایش سرعت بارگذاری سایت کاهش حجم تصاویر و استفاده از تصاویر با ابعاد متناسب با محل استفاده میباشد. در قسمت بعدی درباره نکات مهم سئوی تصاویر و بهینه سازی و کاهش حجم تصاویر بیشتر توضیح خواهیم داد.
نکته مهم:
فراموش نکنید کسب نمره خیلی بالا در ابزارهای تست سرعت نباید تبدیل به یک دغدغه اساسی در استراتژی سئو شما بشود. گوگل از هزاران فاکتور برای رتبهبندی وبسایتها استفاده میکند، کسب نمره خوب در ابزارهای تست سرعت مهم است امااگر دانش فنی ندارید خود را درگیر اعداد و ارقام نکنید. تمرکز خود را روی ارايه آنچه کاربرانتان میپسندند بگذارید و نه فقط کسب نمره بالا در ابزارهای تست سرعت سایت.
۴- بهینه سازی تصاویر در سئو
استفاده از محتوای تصویری نظیر اسکرینشاتها و نمودارها میتواند به درک بهتر مطلب توسط کاربران کمک میکند. به عبارت دیگر، اضافه کردن عکس و تصاویر گرافیکی به محتوای متنی، آن را از جوانب زیر بهبود میبخشند:
- تصاویر موجود در سایت میتوانند در قسمت جستجوی تصاویر گوگل رتبه کسب کنند و برای سایتتان ترافیک ارگانیک جذب کنند.
- تصاویر میتوانند ارتباط و مناسب بودن نوشتههایتان را برای خزندههای موتورهای جستجو روشن سازند.
- استفاده از تصاویر نوشتههای شما را جذابتر و خواندنیتر میکنند.
بهینه سازی تصاویر برای سئوی سایت جنبههای مختلفی دارد، که علاوه بر افزایش سرعت سایت و بهبود سئو صفحهای که تصاویر در آن استفاده شده، به شما کمک میکند تا در نتایج جستجوی تصاویر گوگل نیز ارتقا پیدا کنید. در زیر مهمترین نکات سئو تصاویر ذکر شده است:
- انتخاب فرمت مناسب: انتخاب فرمت مناسب برای تصویر به شما کمک میکند کیفیت تصویر بهتری ارائه دهید و حجم تصویر را کاهش دهید.در زیر راهنمای سریع انتخاب فرمت تصاویر بر اساس محتوای تصاویر را مشاهده میفرمایید.
- JPEG: انتخاب مناسب برای عکسهای ثبت شده با دوربین
- PNG: طراحی با خطوط، اسکرینشاتها و عکسهایی که حاوی متن هستند. PNG دو نسخه دارد، کدام نسخه PNG انتخاب شود؟
- اگر تصاویر دارای تعداد رنگ کمی است از PNG 8 استفاده کنید.
- اگر تصاویر تعداد رنگ زیادی دارد از PNG 24 استفاده کنید.
- GIF: انتخاب مناسب برای تصاویر متحرک
- SVG: برای لوگو، آیکونها و ترسیمات ساده از این فرمت استفاده کنید.
- حجم تصویر و ابعاد تصویر: استفاده از تصاویر با ابعاد متناسب با محل قرارگیری عکس در سایت، امری بسیار مهم است. تصاویر با ابعاد بسیار بزرگ، حجم بسیار زیادی خواهد داشت و یک عامل مهم در کاهش سرعت بارگذاری وبسایت خواهد بود. برای کاهش حجم تصاویر ابزارها و سایتهای مختلفی وجود دارد. اگر سایت وردپرسی دارید میتوانید از افزونههای کاهش حجم عکس نظیر Shortpixel استفاده کنید. در غیر اینصورت میتوانید قبل از بارگذاری عکس، از سایت کاهش حجم آنلاین عکس https://compressjpeg.com استفاده کنید، حجم عکس را کاهش دهید و سپس آنرا بارگذاری کنید. بطور کلی بهتر است حجم عکسهای سایت از ۲۰۰ کیلوبایت بیشتر نباشد.
- نام فایل تصویر: اولین قدم در سئو عکسهای سایت، انتخاب نام مناسب برای فایل تصویر میباشد. با انتخاب نام مناسب برای عکس میتوانید به موتورهای جستجو بفهمانید که محتوای عکس بارگذاری شده چیست. انتخاب نامهای فارسی برای تصاویر هیچ مشکلی ندارد و انتخاب اسم عکس سیب.jpg گزینه بهتری از DCIM1523.jpeg میباشد.
- متن جایگزین تصویر (Alt Text): متن جایگزین یا آلت تکست در واقع متنی است که مشخص کننده محتویات عکس بارگذاری شده برای موتورهای جستجو است. مرورگرها در صورت لود نشدن تصاویر، متن جایگزین را به جای تصاویر نشان خواهند داد همچنین از نظر تجربه کاربری، متن جایگزین برای کاربران نابینا و افرادی که از تکنولوژیهای صفحهخوان استفاده میکنند کمککننده خواهد بود. استفاده از متن جایگزین یک فاکتور مهم در سئوی تصاویر در سایت میباشد و نکات زیر باید رعایت شود:
- تصاویر را توصیف کند.
- ۵ الی ۱۰ کلمه باشد و خلاصه نوشته شود.
- از استفاده مکرر از کلمه کلیدی پرهیز شود. متن جایگزین را به محلی برای استفاده بیهوده از کلمه کلیدی تبدیل نکنید.
نکته مهم:
کاهش حجم عکس نباید تا آنجایی پیش برود که از کیفیت تصاویر به شدت کاسته شود و محتوای تصاویر بی ارزش شود. هیچوقت در انجام تکنیکهای سئو بصورت چک لیستی عمل نکنید و بصورت یک قانون کلی این را در نظر بگیرید که آیا کاربر در نهایت از نتیجه این اقدام رضایت خواهد داشت یا خیر؟ استفاده از عکس بیکیفیت حتی با حجم کم هیچ ارزشی نزد کاربر شما ندارد.
۵- ساختار اطلاعاتی وبسایت و لینکهای داخلی در سئو
ساختار اطلاعاتی وبسایت عبارتست از اینکه شما صفحات وبسایت خود را چگونه سازماندهی کنید و نحوه لینکدهی داخلی در صفحات به چه شکل باشد. ساختار لینکهای داخلی تاثیر شگفتانگیزی در رتبهبندی صفحات سایت خواهد داشت. ارزیابی ساختار لینکهای داخلی و ایجاد لینک داخلی مناسب امری ضروری است و باید با تولید صفحات جدید ادامه یابد. نکات مهم در ساخت لینکهای داخلی به شرح زیر میباشد:
- ساختار وبسایت خود را مشخص کنید: وبسایت خود را همانند یک هرم در نظر بگیرید که در بالای آن صفحه اصلی سایت قرار دارد و سایر صفحات بصورت سلسله مراتبی بسته به اهمیت، در زیر آن قرار گرفتهاند. ساختار منوهای سایت شما نیز باید منعکس کننده این هرم باشد.
- لینکهای داخلی با معنا ایجاد کنید: در صفحات و مقالات مربوط به هم لینک ایجاد کنید. با ایجاد لینک از درون متن یک مقاله به مقالهای دیگر، گوگل و کاربران را از ارتباط این مقالات مطلع خواهید ساخت. لینکها میتواند درون متن یا در انتهای مقالات قرار گیرد.
- توجه به متن لینک یا اَنکِر تِکست (Anchor Text): انتخاب درست متن لینک یا انکر تکست مهم است و یکی از سیگنالهایی است که گوگل برای مشخص کردن محتوای یک صفحه در نظر میگیرد. سعی کنید لینکهایی که در صفحات مختلف به یک صفحه اشاره میکنند دارای عناوین تکراری نباشند، از عناوین مختلف و مربوط استفاده کنید.
- رعایت تناسب بین تعداد لینکهای داخلی یک صفحه و اهمیت صفحه: بهتر است بین تعداد لینکهای داخلی ورودی به هر صفحه و اهمیت صفحه تناسب برقرار باشد. از ایجاد لینکهای بی شمار در فوتر یا نوار کناری به یک صفحه به منظور ایجاد لینک داخلی و افزایش رتبه خودداری کنید. پیشنهاد ما ایجاد نهایتا ۱۵ لینک داخلی در هر صفحه است.
۶- تحقیق کلمات کلیدی (Keyword Research)
اولین قدم در سئوی سایت این است که بدانید مخاطبان شما چه کلماتی جستجو میکنند و چه کلماتی برای مخاطبان سایت شما مهم هستند. باید کلیدواژههای مناسب را انتخاب کنید، متناسب با آنها محتوا تولید کرده و بهینه سازی را شروع کنید. کلیدواژه مناسب در واقع کلمهای است که مخاطبان و مشتریان سایت شما در گوگل وارد میکنند. به این فرایند تحقیق کلمات کلیدی میگویند.
کلیدواژه یا کلمه کلیدی، به کلمات یا عباراتی گفته میشود که کاربران اینترنت برای بدست آوردن اطلاعات مختلف در موتورهای جستجو وارد میکنند. کلمه کلیدی دروازهای است که کاربران را به صفحه نتایج موتورهای جستجو و در نهایت وبسایت شما خواهد کشاند.
تحقیق کلمات کلیدی در سئو فرآیند سادهای است، اما برای اینکه کار به درستی انجام شود، ۲ شرط مهم وجود دارد:
- باید شناخت خوبی از حوزهی کاری خود داشته باشید. شناخت حوزه کاری اهمیت بسیاری در به نتیجه رسیدن فرایند تحقیق کلمات کلیدی دارد. لازمه موفقیت فرآیند تحقیق کلمات کلیدی درک کامل از کسب و کار و حوزه کاری است.
- باید با نحوه کار با ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی آشنایی داشته باشید و یاد بگیرید چگونه بیشترین بهره را از آنها بگیرید.
ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در سئو
سادهترین راه برای پیدا کردن یک لیست از کلیدواژههای مرتبط با کسب و کار شما استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. الگوریتم کار تمام ابزارهای جستجوی کلیدواژه مثل هم است. شما یک کلمه کلیدی بنیادی معرفی میکنید و ابزار تحقیق کلمه کلیدی بر اساس آن کلیدواژه، از میان کلمات موجود در پایگاه داده لیستی از کلیدواژههای مرتبط نشان میدهد.
ابزارهای رایگان و غیررایگان متفاوتی برای استخراج کلمات کلیدی وجود دارند و بطور کلی ابزارهای تجاری تحقیق کلمات کلیدی امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار خواهند داد و کمک خواهند کرد در وقتتان صرفه جویی کنید. ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی عبارتند از:
- گوگل ترندز: برای نمایش وضعیف کیفی از جستجو یک کلمه کلیدی و امکان مقایسه با سایر کلمات کلیدی
- Keyword generator و Keyword Difficulty: شرکت Ahref بخشی از امکانات موجود در پلن تجاری ابزار تحقیق کلمات کلیدی خود را بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. برای بدست آوردن میزان دشواری و تعداد جستجوی ماهانه کلمات کلیدی مختلف میتوانید از ابزار Keyword generator و Keyword Difficulty استفاده کنید.
- Keyword Surfer: یک ابزار دوست داشتنی برای تحقیق کلمات کلیدی است که کلیدواژههای مشابه را مستقیما در داخل صفحه نتایج جستجوی گوگل در مرورگر به شما نمایش میدهد. تنها کاری که شما باید بکنید نصب افزونه گوگل کروم keyword surfer است.
- چت جی پی تی (ChatGPT): چت جی پی تی یک چت بات (chatbot) است که بر اساس هوش مصنوعی عمل میکند و با دریافت دستورات متنی از کاربر، پاسخ سوالات کاربر را میدهد. از این ابزار در حوزههای مختلف استفاده میشود. یکی از کاربردهای چت جی پی تی در سئو استفاده در تحقیق کلمات کلیدی است. یکی از معایب ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایج این است که اغلب رقبا و سایتهای معتبر از ابزارهای مشابه استفاده میکنند و کلمات مشابه را هدف قرار میدهند. اگرچه چت جی پی تی آماری از نظر تعداد جستجوی کلمات در اختیار کاربران قرار نمیدهد اما از انجاییکه از پردازش زبان طبیعی (NLP) استفاده میکند، ایدههای محتوایی متفاوتی در مقایسه با سایر ابزارهای کلمات کلیدی در اختیار شما قرار میدهد. کلمات کلیدی بدست آمده توسط چت جی پی تی ممکن است تاکنون توسط هیچ یک از رقبا هدف گذاری نشده باشند و ترافیک بالایی را برای سایت شما به ارمغان آورند.
- گوگل سرچ کنسول: استفاده از قسمت Performance این ابزار به منظور کشف کلماتی که سایت شما تعداد نمایش بالایی دارد و رتبه پایین دارد و یا مشاهده کلماتی که سایت شما در صفحه دوم نتایج قرار دارد. در نهایت بر اساس اطلاعات بدست آمده میتوانید به منظور افزایش رتبه محتوی کنونی این صفحات را بهبود بخشید و یا محتوای جدیدی تولید کنید.
انتخاب کلیدواژه:
برای انتخاب کلیدواژه مناسب باید موارد زیر را به خاطر بسپارید:
- تعداد جستجو (Keyword Volume): اولین و مهمترین عامل برای انتخاب کلیدواژه مناسب این است که بدانید تعداد جستجوی کلیدواژه در موتورهای جستجو چقدر است؟ هرچه این تعداد بیشتر باشد، مخاطبان شما بیشتر خواهند بود. نکته مهمی که وجود دارد این است که تعداد نمایش داده شده در ابزار KWFinder بر اساس میانگین ماهانه است.
- دشواری کلیدواژه (Keyword Difficulty): دشواری کلیدواژه در واقع بیانگر این است که رسیدن به رتبه مناسب در این کلید واژه چقدر دشوار است. عدد دشواری در KWfinder عددی بین صفر تا صد است. هرچه عدد دشواری بزرگتر باشد گرفتن رتبه سختتر.
- نیت کاربر از جستجو (User Intent): فرض کنید شما یک وبسایت فروش لپ تاپ هستید. آیا کسب رتبه بالا برای جستجوی کلمه «خرید خانه» مناسب شماست؟ مسلما خیر. پس انتخاب کلیدواژههایی که علی رغم تعداد سرچ بالا، ارتباطی به کسب و کار شما ندارد، تنها منجر به هدر رفتن وقت و هزینههای سئو سایت شما خواهد شد.
خوب است بدانید:
شاید بهتر باشد که با کلمات کلیدی که کمتر جستجو میشوند شروع کنید، تا بتوانید با نوشتن مطالبی کوتاه، ترافیک اضافی دریافت کنید. اصطلاحا به این نوع از کلیدواژهها که معمولا از چند کلمه تشکیل شدهاند، کلیدواژههای دم دراز (Long-tail Keywords) گفته میشود.
۷- بک لینک (Backlink): نمایش اعتبار سایت به گوگل
لینک سایت شما در سایتهای دیگر همانند یک رای اعتماد به سایت شماست. توسعهدهندگان موتورهای جستجو به این باور رسیدند که اگر صفحات معتبری در اینترنت درباره یک موضوع به یک صفحه خاص ارجاع بدهند، این بدان معنی است که آن صفحه ارزشمند و دارای اعتبار است. اصطلاحا به لینک سایت در سایتهای دیگر بک لینک میگویند.
عموما سایتهای با تعداد بک لینک بیشتر رتبه بیشتری در نتایج گوگل خواهند داشت. موقعیت سایت شما در صفحه نتایج گوگل تناسب مستقیم با کمیت و کیفیت لینکهای ورودی به سایت شما دارد. بک لینک از ابتدای پیدایش موتورهای جستجو به عنوان یک فاکتور مهم در رنکینگ سایت در نظر گرفته میشد و هنوز هم یکی از فاکتورهای مهم در سئو سایت است.
بطور کلی به وضعیت لینکهای ورودی به یک سایت «لینک پروفایل» آن سایت میگویند. داشتن یک لینک پروفایل طبیعی و کسب لینکهای ارزشمند از سایتهای معتبر و مرتبط تاثیر بسزایی در سئوی سایت شما خواهد داشت. به ساخت بک لینک اصطلاحا لینک بیلدینگ (Link Building) میگویند.
البته ساخت بک لینک در سایتهای دیگر امری مشکل است و نباید از روشهای کلاه سیاه برای اینکار استفاده کرد. خرید بک لینک بصورت انبوه یکی از روشهای کلاه سیاه لینک سازی در سئو است و ممکن است منجر به جریمه شدن وبسایت شما توسط گوگل و حذف آن از نتایج گوگل شود. بهترین روش دریافت بک لینک انتشار محتوای ارزشمند است. در صورتی که محتوای منتشر شده در وبسایت مفید باشد سایر وبسایتها به مطالب سایت ارجاع خواهند داد.
انواع لینک:
لینکها را میتوان به دستهبندیهای مختلفی تقسیم کرد. در این بخش به بررسی انواع مختلف لینک خواهیم پرداخت:
لینکهای داخلی (Internal Links) و لینکهای خارجی (External Link)
لینک داخلی یک لینک از یک صفحه از سایت به صفحهای دیگر از همان سایت است. در مقابل لینک خارجی لینک از یک سایت دیگر به سایت شما است. لینک خارجی در واقع نام دیگر بک لینک است.
لینک نوفالو (Nofollow link)
لینک نوفالو در واقع لینکی است که دارای خصیصه rel=”nofollow” در کد html خود است. این یک خصیصه معرفی شده توسط گوگل در سال ۲۰۰۵ میباشد و هدف آن اطلاع به ربات گوگل برای عدم دنبال کردن لینک در صفحه بود. همانطور که پیش از این گفتیم ربات خزنده گوگل لینکهای موجود در صفحات را دنبال میکند. این خصیصه در واقع یک راهنما برای ربات گوگل برای دنبال نکردن لینکهای نامربوط و غیر قابل تایید در صفحه است.
متن لینک
در برخی موارد شما نیازمند لینک دادن به وبسایتهایی هستید که کیفیت خوبی ندارند، اسپم هستند و قصد تایید آنها را ندارید، در این موارد میتوانید از خصیصه rel=”nofollow” استفاده کنید. لازم بذکر است کاربران میتوانند این لینکها را باز کنند و این خصیصه فقط از دسترسی موتورهای جستجو به این لینکها جلوگیری میکند.
لینک فالو (Follow Link)
از نظر فنی چیزی به اسم لینک فالو وجود ندارد زیرا خصیصهای تحت عنوان “dofollow” وجود ندارد. این عبارت صرفا برای تمیز دادن لینکهای معمولی از لینکهای نوفالو ابداع شد.
متن لینک
لینک UGC
UGC مخفف User Generated Content به معنی محتوای تولید شده توسط کاربر است. استفاده از خصیصه “rel=”ugc در کد html یک لینک به ربات گوگل اطلاع میدهد که این لینک توسط کاربر سایت در سایت قرار داده شدهاست. از مواردی که میتوان از این خصیصه استفاده کرد قسمت کامنت سایت و لینکهای موجود در تالارهای گفتگو هستند.
متن لینک
لینک اسپانسر
از خصیصه “rel=”sponsored برای لینکهایی که با هدف تبلیغاتی و اسپانسرینگ داخل سایت قرار داده شده اند استفاده میشود. مثلا اگر در سایت قسمت مشتریان دارید، لینک مشتریان سایت باید اسپانسر باشند.
متن لینک
۸- استفاده از گواهینامه اس اس ال (SSL): HTTPS
گواهینامه SSL با اضافه کردن یک لایه امنیتی به اطلاعات رد و بدل شده بین شما و سرور سایت، امنیت اطلاعات رد و بدل شده را بالا میبرد. اگر به نوار آدرس مرورگر خود دقت کنید آدرس اغلب سایتها با https شروع میشود و یک قفل بسته در کنار آدرس وجود دارد. این سایتها از اس اس ال استفاده میکنند. در سال ۲۰۱۴ گوگل رسما اعلام کرد که به سایتهایی که از اس اس ال استفاده میکنند رتبه بهتری خواهد داد. پیشنهاد ما به شما نصب گواهینامه SSL از ابتدای راهاندازی وبسایتتان است. برای اطلاع از نحوه نصب SSL با پشتیبانی هاست خود تماس بگیرید.
۹- استفاده از نقشه سایت یا سایت مپ
(XML Sitemap) یا نقشه سایت XML یک فایل با فرمت XML است که شامل آدرس تمام صفحاتی از سایت است که فهرست شدن آنها توسط موتورهای جستجو برای شما مهم است. سایت مپ توسط موتور جستجو استفاده میشود و با انتشار محتوی جدید بایستی بروز شود.برای تولید نقشه سایت در وردپرس میتوانید از افزونههای سئو وردپرس استفاده کنید. افزونه های سئو رنک مث و یوست به شما در ساخت نقشه سایت به فرمت XML کمک خواهند کرد.
نقشه سایت تولید شده توسط افزونههای سئو وردپرس در آدرس زیر قرار دارد:
https://www.yourdomain.com/sitemap_index.xml
یک اقدام ضروری در سئوی سایت، ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول است. در تصویر زیر نحوه ثبت نقشه سایت در گوگل سرچ کنسول نمایش داده شده است.
۱۰- بهینه سازی محتوای سایت: سئوی محتوا
«محتوا پادشاه است»، احتمالا این جمله را شنیدهاید. گوگل همواره تلاش میکند بهترین و مفیدترین نتایج را به کاربران نشان دهد. پس تنها با تولید محتوای مناسب و مفید برای کاربران هدف، شانس کسب رتبه اول در صفحات گوگل را خواهید داشت. از کپیکردن و تولید محتواهای بدون کیفیت بپرهیزید. مخاطبتان را بشناسید و به زبان او حرف بزنید. در محتوا از جملات کوتاه استفاده کنید. از نوشتن پاراگرافهای طولانی بپرهیزید و در بین پاراگرافها از تصاویر مناسب استفاده کنید. نکات دیگر سئو محتوا در ادامه ذکر شده است:
بهینه سازی عنوان و توضیحات متا در صفحات سایت
عنوان صفحه (Title): عنوان صفحه یکی از مهمترین نکات در سئو سایت است و انتخاب درست آن تاثیر مهمی در میزان کلیک دارد. عنوان صفحه باید حاوی کلیدواژه هدف باشد و طول آن از ۷۰ کاراکتر بیشتر نباشد.
توضیحات متا (Meta Description): توضیحات متا یا متادیسکریپشن در واقع خلاصهای از محتویات هر صفحه است و اطلاعات بیشتری در مورد صفحه در اختیار کاربر و موتورهای جستجو قرار میدهد. طول توضیحات متا نهایتا ۱۵۵ کاراکتر میتواند باشد.
برای انتخاب درست عنوان و توضیحات متا در سایتهای وردپرسی، استفاده از افزونههای سئو نظیر یوست و رنک مث امکانات بسیار خوبی را در اختیار شما خواهد گذاشت و بهینه سازی این عنوان و توضیحات متا را برای شما آسان خواهد کرد.
بهینه سازی URL: آدرس صفحه بایستی کوتاه و خلاصه باشد. در انتخاب آدرس میتوانید از متن فارسی یا انگلیسی استفاده کنید. بعنوان مثال آدرس مقاله کنونی به شرح زیر است:
https://www.nardebangroup.com/blog/سئو-چیست/
بهینه سازی هدینگها و ساب هدینگها: هدینگها در واقع h1,h2,h3,h4,h5 هایی هستند که برای بخش بندی متن از آنها استفاده میکنید. قراردادن کلمه کلیدی در هدینگها تاثیر مثبت در بهینه سازی صفحه برای کلمه کلیدی هدف دارد.
طول محتوا: طول محتوا یا تعداد کلمات متن به عنوان یکی از فاکتورهای رتبهبندی مقالات شناخته میشود. طبق مطالعه انجام شده توسط بکلینکو پستهای با حداقل ۲۰۰۰ کلمه رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کردهاند. ناگفته نماند که تنها تعداد کلمه متن باعث برتری مقالات طولانیتر نشده است، و آنچه باعث این برتری شده است پوشش کاملتر و جامعتر موضوع مورد بحث بوده است. پس با تعداد کلمات بازی نکنید، محتوای با کیفیتتری تولید کنید.
چگونه یک متن سئو شده بنویسیم؟
- بطور کلی محتوای بهتر، جامعتر و با کیفیتتری تولید کنید. موضوع مورد نظر خود را بهتر و با جزییات بیشتری از سایر رقبا پوشش دهید.
- اطلاعات بروز در اختیار کاربرانتان قرار دهید و هرچند وقت یکبار مقالات وبسایت را بروزرسانی کنید، بخشهای جدید اضافه کنید و توضیحات دقیقتری از مطلب ارايه دهید.
- از استفاده بیش از حد و غیر ضروری و نا مفهوم کلمه کلیدی در جای جای متن خودداری کنید. متن را برای ربات گوگل بهینه سازی نکنید و همواره کاربران خود را در نظر داشته باشید. هیچکس متن نامفهومی که توسط گوگل ترنسلیت ترجمه شده و قابل خواندن نیست را دوست ندارد. نگارش متون بیکیفیت تاثیر منفی بر دیدگاه کاربر درباره اعتبار سایت شما میگذارد.
- از نوشتن پاراگرافهای طولانی و خستهکننده بپرهیزید.
- در جای جای مقاله خود از تصاویر، اینفو گرافی، جدول، و سایر المانهای جذاب بصری برای ایجاد فضای تنفس و استراحت به کاربر استفاده کنید.
- از طراحی بهتری نسبت به رقبایتان استفاده کنید.
- در ارجاع دادن به سایر سایتها و منابع معتبری که برای نگارش مقاله خود استفاده کردهاید خساست به خرج ندهید.
خوب است بدانید:
بسیاری از سئوکاران و وبسمتران به اشتباه به این باورند که ارجاع دادن به سایتهای دیگر منجر به ترک سایت توسط کاربر خواهد شد و تاثیر منفی بر سئو سایت و اسپم اسکور سایت دارد. اما حقیقت این است که از نقطه نظر سئو ارجاع به منابع با کیفیت تاثیر مثبت بر سئوی سایت شما خواهد داشت.
ارجاع به منابع با کیفیت منجر به بهبود سیگنالهای موضوعی برای وبسایت شما خواهد شد و به گوگل در تشخیص بهتر موضوع سایت کمک خواهد کرد. ارجاع به سایتهای خارجی و دادن بک لینک به سایتهای معتبر برای کاربران ارزش افزوده ایجاد خواهد کرد و بر اعتبار و سندیت مقاله شما نزد خوانندگان خواهد افزود.
بررسی و آنالیز دادههای وبسایت بصورت دورهای
چیزی که قابل اندازهگیری نباشد را نمیتوان بهبود داد. این جمله خود به تنهایی اهمیت تجزیه و تحلیل دادهها و استفاده از یک ابزار مناسب مثل گوگل آنالیتیکس را برای بررسی وضعیت بازدید و سئو سایت مشخص میکند.
تصور کنید که شما برای کسب و کار خود مخاطبانتان را مورد مطالعه و بررسی قرار دادهاید، تحقیق کلمات کلیدی انجام دادهاید، محتوای مناسب بر اساس کلمات کلیدی انتخاب شده تولید کردهاید و آنها را در وبسایت خود قرار دادهاید و بطور کلی وقت زیادی صرف سئوی سایت خود کردهاید. اگر امکان بررسی و تجزیه تحلیل نحوه عملکرد خود را نداشته باشید تمام وقت و انرژیای که برای انجام این مراحل انجام دادهاید به هدر خواهد رفت. نصب و استفاده از ابزارهای آنالیز وب نظیر گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس یک امر ضروری برای هر وبسایتی است.
گوگل آنالیتیکس: گوگل آنالیتیکس به شما این توانایی را میدهد تا درک بهتری از مشتریان خود داشته باشید. این ابزار به شما اطلاعاتی در مورد اینکه کاربران شما چه کسانی هستند؟ در چه محدوده سنی قرار دارند؟ جنسیتشان چیست؟ در کدام شهر یا کشور قرار دارند؟ علایق آنها چیست؟ و … را ارائه خواهد داد. همچنین گوگل آنالتیکس شما را در مورد چالشهای موجود در سایت برای تبدیل کاربران به مشتری، آگاه خواهد ساخت. گوگل آنالیتیکس به شما خواهد گفت که بازدیدکنندگان وبسایت شما چه قسمتهایی از وبسایتتان را بیشتر پسندیدهاند و کدام بخشها را دوست نداشتهاند.
گوگل سرچ کنسول: گوگل سرچ کنسول (که قبلاً با نام Webmaster Tools شناخته میشد) مجموعهای از ابزارهاست که به شما کمک میکند تا از سلامتی وبسایت و سازگاری آن با گوگل اطمینان حاصل کنید و به بررسی جنبههای مختلف سئو سایت خود بپردازید.
گوگل سرچ کنسول نه تنها میتواند به شما در تشخیص مشکلات فنی در سئو سایت کمک کند، همچنین محبوبترین صفحات سایتتان در گوگل را به شما نشان میدهد. به کم این ابزار میتوانید ببینید در چه رتبهای قرار دارید، مشکلات سایت شما چیست؟، وضعیت سازگاری سایت با موبایل چطور هست؟ و چه سایتهایی به سایت شما ارجاع دادهاند. این ابزار بطور کلی به شما کمک میکند ترافیک ارگانیک خود را افزایش دهید.
بطور کلی با بهرهگیری از دو ابزار گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول میتوانید پاسخ سوالات مهم زیر را بیابید:
- برای چه کلماتی در گوگل رتبه گرفتهاید؟
- نرخ کلیک صفحات شما در نتایج گوگل چیست؟
- مخاطبین سایت شما متعلق به کدام کشور هستند؟
- کدام کانال بیشترین کاربر را به سایت شما هدایت کرده است؟
- پر بازدیدترین صفحات سایت شما کدامند؟
- نحوه تعامل کاربران با صفحات وبسایت به چه شکل است؟
مایکروسافت کلریتی: کلریتی (Microsoft’s Clarity) یک ابزار رایگان، جدید و متن باز برای ضبط تصاویر جلسات کاربران در وبسایت است که توسط کمپانی مایکروسافت ارائه شده است. از کلریتی میتوان برای استخراج اطلاعات و آمار نحوه استفاده از وبسایت، ضبط تصاویر جلسات کاربران در هنگام بازدید از وبسایت و ایجاد نقشه حرارتی یا همان Heatmap استفاده کرد. کلریتی در مقایسه با گوگل آنالیتیکس (و سایر سیستمهای تجزیه و تحلیل رفتار کابران وبسایت) امکانات نسبتا کمتری دارد، اما استفاده از آن آسان است و ویژگیهای جالبی دارد. استفاده از ابزارهای ضبط تصاویر رفتار کاربران سایت به وبمسترها امکان بررسی نحوه تعامل کاربران با وبسایت را میدهد، استفاده از تصاویر ضبط شده از نحوه تعامل کاربران با سایت به شما در رفع مشکلات سایت کمک خواهد کرد و تاثیر بسزایی در بهبود تجربه کاربری و سئو سایت خواهد داشت.
پرسشهای متداول درباره سئو
در زیر به تعدادی از سوالات متداول درباره سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو میپردازیم. در صورتی که در مورد سئو سایت خود سوال دارید و پاسخ سوال خود را پیدا نکردید سوالتان را برای ما در قسمت نظرات بنویسید.
قیمت خدمات سئو چگونه تعیین میشود؟
عوامل مختلفی در قیمت سئوی یک سایت موثر هستند، از جمله وضعیت سایت از نظر فنی و طراحی، میزان رقابت در حوزه مربوطه، کلمات کلیدی و … . برای ارزیابی قیمت و زمان لازم برای سئوی یک سایت، بایستی سایت توسط یک کارشناس سئو بررسی شود. کارشناسان سئو پس از ارزیابی وضعیت سایت و رقابت در حوزه مربوطه میتوانند زمان و هزینه لازم برای سئوی سایت را تخمین بزنند. ارائه دهندگان خدمات سئو بر اساس تجربه و کیفیت خدماتشان، تعرفههای مختلفی را برای خدمات سئو به کارفرمایان در نظر میگیرند.
رسیدن به رتبه یک گوگل چقدر زمان میبرد؟
زمان مشاهده نتایج در سئو و رسیدن به رتبههای برتر بستگی به وضعیت وبسایت و رقابت در صنعت شما دارد. ممکن است در یک حوزه با رقابت کم در ۳ ماه بتوان به نتیجه رسید و در یک حوزه با رقابت شدید نیاز اختصاص بیش از یکسال وقت و انرژی روی سئوی سایت باشد.
تفاوت سئو و تبلیغات در گوگل چیست؟
در تبلیغات گوگل با متوقف شدن پرداخت مبلغ به گوگل، سایت شما از صفحه نتایج جستجوی گوگل محو میشود در صورتیکه در سئو اگر سرمایه گذاری روی سئو را متوقف کنید، نمایش سایت شما در گوگل متوقف نمیشود. بطور کلی ترافیک ورودی به سایت ناشی از سئو پایدارتر است و تغییرات رتبه به آرامی صورت می پذیرد. از طرفی کسب رتبه برتر در گوگل بیانگر اعتبار بیشتر برای کسب و کار است و طبق امار بسیاری از افراد روی تبلیغات کلیک نمیکنند.
چطور میتونم سئو یاد بگیرم؟
برای یادگیری سئو باید از منابع معتبر استفاده کنید، مطالب یاد گرفته شده را به کار ببندید، نتیجه را ببینید و تجربه کسب کنید. همچنین سئو یک ماراتن هست و دوی سرعت نیست. باید شکیبا و صبور باشید. برای شروع میتوانید مطالبی که در این راهنما مطالعه کردید را به کار ببندید.
آیا یادگیری سئو مشکل است؟
اطلاعات و آموزشهای زیادی در مورد موتورهای جستجو و اصول سئو و بهینه سازی در سایتهای مختلف وجود دارد. اگر از مهارت کافی در زبان انگلیسی برخوردار هستید شما میتوانید با مطالعه جدیترین اخبار و آموزشهای سئو موجود در سایتهای انگلیسی زبان در این زمینه مهارت کسب کنید. دانش سئو همانند یک اقیانوس به عمق یک متر است. شما باید زمان زیادی را صرف مطالعه همه جنبههای سئو صرف کنید که این موضوع میتواند برای بسیاری از افراد شاغل غیرممکن به نظر برسد. اگر آموزش سئو را گام به گام دنبال کنید و از یک رویکرد آموزش مناسب (برنامه یادگیری) پیروی کنید، فرایند یادگیری برای شما آسانتر خواهد شد.
آموزش سئو چقدر زمان خواهد برد؟
یادگیری اصول سئو احتمالا شش ماه تا یکسال از شما زمان خواهد گرفت اما بکارگیری نکات یادگرفته شده و مشاهده نتیجه و کسب تجربه در این زمینه مهم تر از آموزش است. اگر زمان کافی برای آموزش و انجام سئو سایت خود ندارید بهتر است آن را برون سپاری کنید.
چگونه میتوانم رتبه سایتم را درگوگل افزایش دهم؟
برای افزایش رتبه در گوگل یک سایت باید از نظر فنی الزاماتی نظیر سرعت بارگذاری بالا و عدم وجود مشکلات سئو تکنیکال را داشته باشد. ساختار اطلاعاتی مناسب و نحوه دسته بندی صفحات از دیگر موارد مهم در سئو است. با داشتن این پیش نیازها میتوان کلمات کلیدی مهم را از طریق فرایند تحقیق کلمات کلیدی استخراج کرد و به تولید محتوای موثر و سئو محور اقدام کرد. قدم بعدی برای بهبود سئوی سایت ایجاد بک لینکهای باکیفیت برای سایت است. بطور کلی این موارد مهمترین نکات برای بالا بردن رتبه سایت در گوگل هستند.
چگونه سئو کار شویم؟
اگر علاقهمند به حرفهای شدن در سئو هستید، و قصد دارید به یک متخصص سئو تبدیل شوید، باید به موارد زیر توجه کنید :
خود را آموزش دهید: اطلاعات زیادی در مورد سئو در دسترس است، از جمله مقالات، وبلاگ ها و دوره های آنلاین. با یادگیری اصول سئو و آشنایی با عوامل مختلفی که می توانند بر رتبه وب سایت در نتایج جستجو تأثیر بگذارند، شروع کنید.
مهارت های مختلف را یاد بگیرید: علاوه بر یادگیری در مورد سئو، مهم است که مهارت هایی را که برای موفقیت در این زمینه لازم است توسعه دهید. این ممکن است شامل مواردی مانند تحقیق، نوشتن و ویرایش، تجزیه و تحلیل و تجزیه و تحلیل داده ها و مدیریت پروژه باشد.
تجربه عملی کسب کنید: یکی از بهترین راهها برای یادگیری سئو این است که با کار در وبسایت خود یا وبسایت دوستان یا اعضای خانواده، تجربه عملی کسب کنید. این به شما فرصتی می دهد تا آنچه را که آموخته اید به کار ببندید و نتایج را از نزدیک ببینید.
شبکهسازی و ساخت نمونه کارها: با کسب تجربه و ایجاد مهارتهای خود، مهم است که با سایر متخصصان سئو شبکهسازی کنید و نمونهکارهایی برای خود بسازید. این می تواند به شما کمک کند تا در معرض دید قرار بگیرید و خود را به عنوان یک سئوکار حرفه ای در این زمینه تثبیت کنید.
جمع بندی
ضمن مطالعه این مقاله شما با نحوه عملکرد موتورهای جستجو و بطور ویژه گوگل، آشنایی پیدا کردید و فاکتورهای مهم در رتبه وبسایت در گوگل را آموختید. برای موفقیت در سئو باید محتوای ارزشمند در اختیار مخاطبانتان قراردهید، با موتورهای جستجو سازگار باشید و اعتبار و ارزش خود را با سرمایهگذاری روی سئوی خارجی و لینک سازی به موتورهای جستجو نمایش دهید. بی توجهی به هریک از این سه جنبه باعث میشود نتایج سئو سایت شما ناامید کننده باشد.
مساله مهمی که در حوزه بهینه سازی موتورهای جستجو وجود دارد ماهیت پویای الگوریتمها و رقابت دایمی بین کسب و کارها برای کسب رتبه بهتر در گوگل است، در نتیجه مهم است که یک استراتژی سئو دائمی و بلند مدت برای خود تدوین کنید. بدین منظور بایستی بصورت مستمر وضعیت وبسایت خود را مورد بررسی و بازبینی قرار دهید. ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس و گوگل سرچ کنسول به شما در این مسیر کمک خواهند کرد. همچنین بروز بودن و اطلاع از آخرین تغییرات فضای وب و الگوریتمهای گوگل به شما کمک خواهد کرد تا از رقبابتان عقب نیافتید. با مشترک شدن در خبرنامه نردبان، آخرین مطالب مربوط به سئو و بازاریابی دیجیتال را در اینباکس خود دریافت کنید و دانش سئو خود را بروز نگه دارید.
شما در مورد سئو چگونه فکر میکنید؟ آیا تلاشی برای بهبود سئوی سایت خود داشته اید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید و اگر نکته مبهمی در سئو برای شما وجود دارد، با ما در میان بگذارید.