نیمی از مردم جهان خرید اینترنتی میکنند و از این تعداد ۷۵ درصد یک بار در ماه خرید خود را تکرار میکنند. با وجود آرامش و راحتی در حین خرید آنلاین منطقی است که هر روز با افزایش این آمار مواجه شویم.
از طرف دیگر در حال حاضر ۶۰ درصد از مردم جهان به اینترنت دسترسی دارند. با رشد اتصال به اینترنت، میتوانید مطمئن شوید که مشتریانتان، بیش از آنچه در ذهنتان است، در حال افزایش هستند. البته این را فراموش نکنید که در همین حال نیز تعداد فراوانی از مخاطبانتان در فضای اینترنت به دنبال شما هستند.
فرقی ندارد کسبوکارتان در چه حد بزرگ است، درک نحوه خرید کاربران اینترنتی، کلید استراتژی کسبوکار شماست. برای مدیریت برنامههای آینده تجارتتان باید با بازاریابی دیجیتال و نحوه اجرای آن آشنا شوید؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم در این مطلب ما را همراهی کنید.
فهرست
مفهوم بازاریابی دیجیتال
بازاریابی دیجیتال، دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین، به تمام تلاشهای بازاریابی اشاره دارد که در فضای وب رخ میدهد. کسبوکارها از کانالهای دیجیتال مختلف مانند موتورهای جستجو، رسانههای اجتماعی، ایمیل، وبسایتها و غیره برای ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه استفاده میکنند.
این روزها با گسترش فضای اینترنتی، دیجیتال مارکتینگ راهی برای پیشرفت کسبوکار و افزایش میزان آگاهی از برند شماست. احتمالا در سالهای آینده کمتر برند موفقی را بتوانید پیدا کنید که حداقل در یک رسانه اجتماعی فعالیت نداشته باشد و برای حوزه دیجیتال استراتژی طرحریزی نکرده باشد.
حتی محتواهای دیجیتال و تبلیغات آنلاین به حدی رایج شده که مصرفکنندگان بیش از سایر روشها به آنها اعتماد دارند. تعداد زیادی از کاربران، برندهایی که در فضای دیجیتال هستند را بیشتر پیگیری میکنند و از محتوای آن برندها درباره محصولات و خدماتشان بهره میبرند. این مخاطبان مشتریان بالقوه شما میشوند و به برندتان اعتماد میکنند و در آیندهای نهچندان دور میتوانند به مشتریان شما تبدیل شوند.
دلایل اصلی اهمیت بازاریابی در دنیای دیجیتال
حکایت «از نان شب واجبتر» در این دوره، همان حکایت بازاریابی دیجیتال است. برای درک بهتر اهمیت این نوع از بازاریابی در دنیای امروز، تعدادی از مهمترین ویژگیهای آن را بررسی میکنیم.
- در مقابل کانالهای تبلیغاتی پرهزینهای چون تلویزیون، رادیو و مجله، تبلیغ در فضای دیجیتال به معنای واقعی مقرونبهصرفه است.
- بازاریابی در فضای دیجیتال زمین بازی وسیعی را برای فعالیت برند شما فراهم میکند. در این زمین فرقی ندارد کسبوکارتان کوچک باشد یا بزرگ، آنچه شما را ارتقاء میدهد ارائه خدمات یا محصولات باکیفیت به مخاطب و توجه به نیازهای اوست. بنابراین حتی این امکان وجود دارد که در برخی از زمینهها با برندهای بزرگ و مشهوری هم توانایی رقابت داشته باشید.
- در مقایسه با تبلیغات سنتی، دیجیتال مارکتینگ ویژگی منحصربهفردی چون قابلیت اندازهگیری دارد. این ویژگی شاید در ابتدا چندان بااهمیت به نظر نرسد؛ ولی با ورود به دنیای بزرگ بازاریابی، متوجه میشوید که آمارهای آن میتواند مسیر آینده برند را مشخص کند و از هدر رفت سرمایه (اعم از مالی، انسانی و…) جلوگیری کند.
- در هر زمان که اراده کنید اطلاعات و نتایج آماری از بازاریابیهای اینترنتی شما در دسترستان قرار میگیرد. دریافت اطلاعات بهروز، میتواند به شما کمک کند که مسیر تبلیغات خود را بازبینی کنید و در صورت نیاز آن را تغییر دهید یا به شیوهای دیگر پیش ببرید.
- تطبیق و تغییر استراتژی در این نوع بازاریابی بسیار آسان است. وجود آمارهای متعدد به شما میزان اثربخشی تبلیغات در حوزههای مختلف بازاریابی آنلاین را نشان میدهد. با علم به این موارد است که میتوانید برای تعیین روند ادامه تبلیغات تصمیم بگیرید.
- ممکن است نوعی از تبلیغ آنلاین برای برند شما جواب ندهد؛ در این صورت شما سریع سرمایهگذاری در این نوع را متوقف میکنید و به موارد نتیجهبخش دیگر بودجه اختصاص میدهید. در صورتی که هنگام تبلیغات به صورت آفلاین چنین مزایایی در اختیار شما قرار ندارد.
- این شما هستید که انتخاب میکنید چه کسانی شما را ببینند. قطعا برای فروش خدمات یا محصولات مورد استفاده گروهی خاص، نیازی نیست که توجه همه مردم را جلب کنید. در این روش شما میتوانید مخاطبان خود را شناسایی کنید و همان گروه را هدف قرار دهید.
ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال چیست؟
ابزارهای بازاریابی آنلاین تنوع فراوانی دارند که این خود از ویژگیهای مثبت آن تلقی میشود. هر کدام از این ابزارها، کاربرد و مزایای خاص خود را دارند و به نوعی مکمل یکدیگر هستند. از این مجموعه میتوانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
- بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO):
در این روش سایت شما بهطور طبیعی در اولین جستجوهای مخاطبان قرار میگیرد.
- بازاریابی محتوا
به این وسیله از محصولات و خدماتتان برای مخاطب میگویید تا در زمان نیاز به سراغتان بیاید.
- بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی:
با وجود دسترسی بالا و میل باطنی افراد برای مراجعه به این رسانهها، بازاریابی از طریق آنها واقعا تاثیرگذار است.
- پرداخت به ازای کلیک (PPC):
در این روش که بارزترین نوع آن گوگل ادز است، بهازای هر کلیک هزینه پرداخت میشود؛ بنابراین شما فقط در صورتی هزینه میپردازید که کلیک بگیرید.
- تبلیغات بومی، تبلیغات نیتیو یا همسان:
تبلیغات همسان اطلاعات مفیدی به مخاطب میدهد که در عین حال جذاب و هدفمند هستند. مخاطب بدون اینکه احساس کند این محتوا تبلیغ است، به آن جذب میشود و میتواند با آن ارتباط برقرار کند.
- بازاریابی ایمیلی:
به کل فعالیتی که برای جذب مخاطب از طریق ایمیل انجام میشود، بازاریابی ایمیلی میگویند که قوانین خاص خود را دارد.
- بازاریابی موتورهای جستجو (SEM):
در این روش با پرداخت هزینه سایت خود را در نتایج سرچ به صفحه اول میبرید.
آیا بازاریابی دیجیتال برای همه مشاغل سودمند است؟
تبلیغات در انواع مختلف به شناساندن کسبوکارهای مختلف به مخاطبانشان کمک میکند. در واقع هر برند در حین تبلیغ به کسانی که در آینده قرار است مشتری او شوند نشان میدهد که برند من میتواند محصولات یا خدماتی که شما نیاز دارید را به شما ارائه دهد.
مسلما چنین فرآیندی برای هر کسبوکاری مفید است؛ اما داشتن مهارت کافی در اجرای فرآیند تبلیغ از اقدام به آن مهمتر است. اگر با این تعاریف به تبلیغات در فضای دیجیتال علاقمند شدید، به سایت یکتانت مراجعه کنید و از آموزشهای کامل موجود در سایت بهره ببرید. یکتانت به شما کمک میکند که انواع مختلف تبلیغات، مزایا و معایب هرکدام بهتر بشناسید.
و در نهایت میتوانیم بگوییم که برای داشتن کسبوکاری بهروز، بهترین راه داشتن تعامل با مخاطبان است. این روش به شما کمک میکند تا امروز خود را به مشتریان زمان حال و آینده بشناسانید.
البته شاید یادگیری مطالب در جاهایی سخت به نظر برسد یا با توجه به مشغلههای روزمره شما امکانپذیر نشود. در این صورت کافی است با استفاده از دانش مشاوران و کمپینمنیجرهای مجرب یکتانت کارها را طبق روال درست پیش ببرید. چنین امکاناتی در یکتانت بهصورت رایگان به مخاطبان ارائه داده میشود.